Matservering

I Muldvarpen barnehage er vi opptatt av det gode måltidet. Vi serverer tre måltid til dagen, og har fokus på å servere en sunn og variert meny gjennom uken.

Det gode måltidet

Ved lunsj og fruktmåltid sitter alle barn og voksne ved bordet og koser seg sammen med mat og den gode samtalen.

Dette er en god setting for å øve på sosiale ferdigheter og bli en god samtalepartner. Vi jobber inn gode matvaner, lærer oss å sende til hverandre og vente på tur, bruke høflighetsfraser, får erfaring med å bruke forskjellig bestikk, får prøve ut nye smaker og eksperimenterer med forskjellige smakssammensettinger.

Vårt mattilbud

Etter covid restriksjonene lettet har vi valgt å servere varmmat igjen 3 dager i uken. Fra høsten 2022 gikk vi for en variert varmlunsjmeny. Tilfredsheten til de foresatte angående mat viste godt igjen på foreldreundersøkelsen da vi gikk fra en score på 3,6 til 4,6 av 5.

Frokost

Vi serverer frokost på avdelingene frem til kl. 08:30.

Det tilbys havregryn med Biola eller melk

Lunsj

Vi serverer lunsj fra kl. 11:00

Mandag og onsdager serverer vi brødmåltid, enten i barnehagen eller på tur.

Smøremåltid - Barna øver på å smøre maten selv ved støtte av de ansatte. Ved smøremåltid får barna øvelse i å dele med hverandre, sende matvarer og vente på tur, prøve ut forskjellige kombinasjoner og variasjoner av pålegg.

Turdager - vi tar med maten og koser oss med niste.

Varmlunsj - tirsdag, torsdag og fredag serverer vi varmlunsj. Det varieres mellom forskjellige retter fra uke til uke. Tanken er at vi hver uke skal ha et måltid med fisk, et med kjøtt og et vegetarmåltid.

Fruktmåltid

Fra kl. 14:00 serverer vi frukt, grønnsaker og knekkebrød.

Drikke

Vi drikker vann som tørstedrikk, barnets vannflaske er tilgjengelig for barnet gjennom hele dagen.

Bevissthet rundt søtsaker og snop i barnehagen

Vi har et bevisst forhold til servering av søtsaker og snop i vår barnehage. Vi setter fokus på opplevelsen fremfor at søtsakene skal stå i fokus. Men i enkelte tilfeller unner vi oss en liten søtsak eller is

Jul - vi baker pepperkakehjerter som pyntes, disse har vi som en adventskalender og sendes med barnet hjem etterhvert som vi trekker kalenderlukene. Det er også mulighet for at det blir noe mer bakst som kommer med hjem i forbindelse med juleforberedelsene.

Påske - Før påskeferien dukker påskeharen opp i påskesamlingen med en liten sjokoladeoppmerksomhet

17. mai markering - Siste barnehagedag i forkant av 17. mai pleier vi å ha en liten feiring. Da går vi i tog, har stasjoner med kjente og kjære 17. mai leker og serverer den tradisjonelle menyen - pølser og is.

Bursdager - Dagen vi feirer bursdag henger flagg utenfor inngangene og det henger bilde i gangen av bursdagsbarnet. Vi feirer barnet i samling, da får barnet ha på bursdagskrone og sitter i bursdagsstolen fremme i samlingen. Barnet er med og velger sanger i samlingen, og vi synger bursdagssang og sender opp "raketter" for antall fylte år. Det blir laget en bursdagsplakat fra samlingen som barnet får med seg hjem.

Foreldrearrangement - På arrangement der foreldre er invitert, som FN-dagen, Lucia dagen og sommerfesten, stiller foresatte med frukt og bakst

Informasjon om matpenger finner du under fanen "Info" og "Betalingssatser".

Vi bestiller maten vår fra MatvareExpressen, og får den levert til barnehagen.